Nu är det en massa ståhej kring Apple igen med lite releasefest (visst kallad WWDC). Följ kalaset live här, här, eller här.
Anyway – Steve Jobs öppnar stort med efterföljaren till iPad: iGiant. Bildbevis nedan.
Vi som älskar vårt kontorsjobb
Tänkte att jag skulle slå ett slag för tidernas bästa skaband: The Mighty Mighty Bosstones är ett amerikanskt skaband, bildat 1985 i Boston, Massachusetts. Jag har i princip inte lyssnat på dessa på 10 år – men de är fortfarande lika bra! Favoritlåten är utan tvekan The Impression That I Get.
Skivor (med länkar till respektive album i Spotify):
The Mighty Mighty Bosstones – Pay Attention (2000)
The Mighty Mighty Bosstones – Live From The Middle East (1998)
The Mighty Mighty Bosstones – Let’s Face It (1997)
The Mighty Mighty Bosstones – Ska-Core, The Devil And More (1993)
The Mighty Mighty Bosstones – More Noise And Other Disturbances (1992)
The Mighty Mighty Bosstones – Where’d You Go (1991)
The Mighty Mighty Bosstones – Devil’s Night Out (1989)
Jag mottager väldigt gärna tips på snarlika band – men jag har däremot inte lyckats hitta någon som bräcker dem ännu.
Det finns en uppsjö av underbara webbsidor och bloggar som uppdateras löpande med enkel och rolig humor i form av lättlästa texter, bilder och filmklipp. Här kommer en lista:
Tipsa gärna om fler sidorna i kommentarerna nedan så lägger jag upp dem.
Rikard Palm är en tankspridd filur som förgyllt SVT:s nyhetsprogram Rapport genom sin felsägningar och tabbar. Rikard arbetar numera (tyvärr – men troligtvis av förklarliga skäl) på SVT:s nattliga nyhetssändningar.
Tryck på läs mer för att se videoklippen.
Bortsett från bristande kortkommandon i Spotify så är Spotify en ypperlig produkt. Ett naturligt steg längre hade varit att inte bara erbjuda musik utan också möjligheten att spela upp låtens musikvideo.
I samband med en reklamkampajn för Gorillaz nya skiva har någon tänkt i dessa banorna. Är detta ett steg närmre en funktion i Spotify där vi kan se musikvideos? Låt oss hoppas på det!
Spotify är uruselt på kortkommandon – det finns inte ens ett kortkommando för en självklar sak som att lägga in en låt i queuen (spelkön på svenska?) – som logiskt sätt borde ligga på tangent Q, men icke.
Däremot gjorde jag idag den astronomiska upptäckten idag att det finns ett übersmidigt sätt att kopiera HTTP-länken till en låt/spellista/album i Spotify med ett tangentbordskommando. Istället för att högerklicka på låten, lokalisera Copy HTTP Link, föra musen mot rätt val och klicka (musarmsvarning2k) gör du följande:
Det finns alltså två sätt att kopiera länken till en låt. Den ena kallas för fail-metoden och den andra för win-metoden. Nedan presenterar jag en illustration på de två metoderna. Vilken väljer du?
Nedan följer en länk, till min vän Mikael Malmborgs nysläppta platta, kopierad med denna metod:
En tanke slog mig – jag har Twittrat ett tag nu (följ mig på Twitter) men egentligen inte förstått vad det varit bra för. I veckan slog tanken mig: ”Åhh, en ny dag, det ska bli kul att få Twittra lite”.
Jag har sedan dess grubblat lite på min tanke och tillsammans med ett inspirerade och intressant besök på jobbet idag av Ulrika Rudqvist från Goodold slog jag huvudet på spiken.
Twitter blir först intressant när man:
Följer många
Om du inte följer några på Twitter händer det inget. Simple as that. Om du kommer över en viss gräns – börjar det hända något varje gång du loggar in. Jag följer ungefär 20 personer – varav 10 är väldigt aktiva. Då blir det intressant. Det kan vara svårt att samla ihop en skara intressanta personer att följa, men troligtvis har en vän tipsat dig om Twitter. Vilka följer din vän? Någon du känner? Någon du tycker verkar intressant? Följ dem du också!
Är ständigt uppkopplad
Ovan nämnda Ulrika nämnde att det är en betydligt äldre målgrupp som använder Twitter än exempelvis Facebook. Äldre personer har oftast arbete. Dessa personer är uppkopplade 8 timmar om dagen genom sitt arbete. De har möjlighet att slänga ett öga på Twitter då och då under dagen – och Twittra, retweeta och svara på andra löpande under dagen när ett ämne fortfarande är aktuellt. Att svara på något som någon skrev för 8 timmar sedan känns fånigt – eftersom de troligtvis hunnit skriva en handfull nya saker och då har det andra blivit gammalt till stor del för att Twitter inte trådar och kopplar ihop diskussioner.
Förutsättningarna att lyckas och trivas med Twitter är enligt mig:
Att fatta Twitter är svårt, det krävs tid och tålamod. Att samla ihop en skara för att skapa ett aktivt Twitter är också svårt. Lyckas du får du ett socialt och givande nätverk med personer av samma intressen som dig – du sätter själv ribban!
Lycka till!
P3 presenterade i dagarna sin lista med de mest spelade låtarna i P3 under 2009. En lista som inleds och avslutas med Röyksopp. Topp fem på listan ser ut såhär:
Min Spotify-playlist med 23 år av sommarplågor uppskattades – så därför har jag nu gjort en sammanställning av P3:s topp 50-lista som jag delar med mig av här:
Enjoy!
Relaterade inlägg: Reklamhumor i Spotify
Med anledning av Comhems rekonstruktion av kända Internetfenomen kommer här två klipp jag minns. Ibland kan man undra vad en del tänker när de filmar sig själva, sjungandes eller dansandes till en låt och sedan släpper lös det på hela Internet.
Numa numa
Gary Brolsma, mera känd som Numa numa-killen, valde i december 2004 att rocka loss till låten Dragostea din tei av CDM Project. Framträdandet gjorde Gary känd över hela världen, på nolltid. På Wikipedia finns två artiklar om händelsen:
Bubblare: Chop Suey
Bubblare – klippet ovan har funnits på Internet under en låååång tid. Längre än klippet ovan, tyvärr vet vi lite om dessa killarna förutom att de headbangar loss till System of a Downs Chop Suey. Tyvärr saknar jag bakgrundsfakta om vilka de här killarna är. Däremot vet jag att den har funnits på Internet under en lång tid, jag uppskattar att jag såg den för första gången runt 10 år sedan.
Comhems rekonstruktioner av andra kända klipp
Ps. Jag har alltid gillat Comhems reklamfilmer – eller vad sägs om lite snabbmakajoner?.
Om du försöker byta eller spela en låt i Spotify när en reklam spelas får du följande meddelande: ”Låtens namn will play after the commercial message”. Detta kan bana iväg för mycket roliga upptåg.
Vad kan du hitta på för roliga budskap från vår allas favoritmusikspelare Spotify?
Läsarbidrag:
Av Jonas: I want to play a game. Saw, anyone?